Laxpaj

Idag är det måndag igen vilket betyder att jag får laga maten (i alla fall har jag gjort det de senaste två veckorna, haha). Idag bjöd jag på laxpaj.. Riktigt gott faktiskt! Kan verkligen rekommenderas :)

Laxpaj

Du behöver (utöver pajdegen):

  • 4 ägg
  • 2,5 dl mjölk eller grädde
  • 250 gram rökt lax
  • 100 gram färskost typ philadelphiaost
  • hackad dill
  • riven ost
  • en halv rödlök (jag använde purjolök). 

Gör så här:
Förgrädda pajskalet 5-10 minuter i cirka 200 grader.

Vispa samman ägg, mjölk och färskost. Krydda försiktigt med dill. Slå stanningen i pajskalet och fördela laxen ovanpå stanningen. Strö över lite riven ost. Grädda i cirka 180 grader i 45-50 minuter. Under tiden kan du skära rödlöken i tunna skivor. När pajen är nästan klar tar du ut den, lägger på rödlöken och gräddar den färdigt så löken får lite färg. Om pajen börjar få för mörk färg men fortfarande inte är färdig så täck med folie eller lock.

Recept: http://www.pajrecept.se/Laxpaj
Grundrecept pajdeg: http://www.pajrecept.se/Grundrecept-pajdeg




/Magdalena


Kommentarer

Lämna gärna en kommentar :)

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0