Det finns inga ord...

Jag är så trött på det, så trött på att läsa om det. Vad jag pratar är om sjukvården. Nästa dagligen kan man läsa om hur sjukvården inte har tid och hur folk får men för livet eller i värsta fall dör. Senaste fallet som det står om i tidningen är Meya.

  (från aftonbladet.se)

Den 11 juli fick Meya ett astmaanfall. Inte värre än de hon drabbats av tidigare, men hon blev sämre och sämre. Mamma Josefin Vestlund åkte till akuten tillsammans med dottern. Efter 45 minuters väntan skickades de till en primärvårdsjour. Då började Meya krampa, och fick strax därefter hjärtstillestånd. Nu kan hon inte prata eller röra sig medvetet...

Detta är fruktansvärt och det värsta är att sådana här saker händer alltför ofta, fast att det inte behöver göra det! Jag har själv erfarenhet av slarv inom sjukvården. Inte för att jag varit drabbad men jag vet andra som varit det. Min mormor är ett exempel. Hon fick diagnosen cancer när jag var runt 7 år och då sa de även att hon inte hade mer än några månader kvar att leva. Tack gode Gud så hade hon inte cancer utan en annan kronisk sjukdom. Men, hon lever. De gav henne helt fel diagnos. Hur elakt och hemskt är inte det när man tänker efter...
Jag vet även en som dog trots att hon besökt sjukhuset för huvudvärk fleratalet gånger. Dock avvisade de henne vilket slutade med att hon dog... Fruktansvärt.

Nu vet inte jag hur det är att jobba på ett sjukhus.. Jag förstår att det måste vara stressigt och att alla säkerligen gör allt som står i ens makt för att kunna hjälpa folk. Men det räcker uppenbarligen inte! Folk dör trots att de kunde levt. Folks liv bokstavligt talat förstörs på grund av att de inte fick uppmärksamhet i tid. Så ska det inte vara. Jag mår illa bara av att tänka på det. Visst, vi är alla människor. De som jobbar inom sjukvården gör också fel - men de bär ett ansvar. De visste de när de valde att jobba inom sjukvården, därför känner jag att man måste kunna begära mer. Man ska ta alla patienter på allvar!

Jag vet inte hur jag ska avsluta ett sådant här inlägg. Jag känner mig så upprörd just nu efter att ha läst artikeln på aftonbladet.

Artikel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7750740.ab


/Magdalena


Kommentarer

Lämna gärna en kommentar :)

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0