Snyft...

..FASIKEN SKOLAN DRAR IGÅNG IGEN PÅ MÅNDAG!! Å jag skäms över min dåliga uppdatering här på bloggen :( Men aja, bättre nu än aldrig. Men nu är problemet vart ska jag börja..... Var ju ett tag sedan sist...

Kan ju börja med att berätta om London. Typ det roligaste jag gjort i mitt liv. Träffa massvis med trevligt folk. Sjukt snälla tyskar som jag umgicks med nästan varje dag. Italienare/ fransmän som alltid var generösa med att bjuda på mat. Om de beställde mat så frågades det alltid vad jag villle ha, vilket jag inte kunde tacka nej till hahah.  Taiwan (stavning?!) människor som berätta att de går i skolan 7 dagar i veckan från morgon till kväll och har ingen fritid. Alla Européer var i shock tillstånd när de berättade detta xD. Jag som tycker mina dagar i skolan är långa, gahh!! Så alla andra underbara människor från portugal, ryssland, spanien, norge... haha. Alla var väldigt öppna för att lära känna folk så det var inga problem att hitta folk att umgås med, förutom kinserna som alltid höll ihop. Fast det var en kines i min lägenhet jag bodde i och hon var väldigt pratglad. Bodde på residence/ studentkorridor. Hade eget rum och dusch fast delade kök med 4 andra. Funkade väldigt bra och trivdes som fisken i vattnet.

Själva skolan var som vilken skola som helst fast undervisningen var 10000 gånger roligare. Fick göra placement test innan jag åkte så jag blev redan inplacerad första dagen. Det var cirka 25 timmar lektion i veckan varav cirka hälften ett ämne som jag själv valde (brittisk historia) å resten general english (grammatik, presentationer osv.) Det var högst 15 i varje klass förutom på historia lektionerna då det var betydligt fler då  de lektionerna var som föreläsningar.. Åldern på de studerande var allt från 18 och uppåt men medel var runt 18-20. fast jag såg några som var typ 50 hahahahha. Lärarna var väldigt bra fast i början var det lite läskigt då de korrektade uttalet när någon sa fel osv. Men jag blev van och även med att vi hela tiden fick hålla oförberedda presentationer inför klassen. Första lektionen fick vi 10min på oss att lära känna personen som satt brevid och sedan hålla 5 min presentation om honom/henne inför klassen. Lite nervöst, men även med det blev jag van. Lektionerna var faktist väldigt roliga och intensiva. Inte precis som linus lektioner där vi gör 1 övning i veckan.., men nu får jag berätta lite om staden annars lär ju det bli en hel roman..


London, london.. Helt underbar stad där alla affärer är stora som maxi ica och människor väldigt trevliga och artiga. På bussar MÅSTE man alltid lämna plats åt de som är äldre och alltid någon som stannar upp och frågar om man behöver hjälp om man ser fundersam ut. Trafiken på morgonen är dock inte rolig. Bussarna står mer eller mindre stilla och på "the tube" är det kramkalas... Så får man räkna med att åka med fel tube i början då systemet är rätt krongligt xD Å på tal om att åka fel, så är mitt lokalsinne som sagt inte det bästa.. Första dagen hade jag lite problem att hitta till skolan trots gps på mobilen och karta. haha till slut stoppade jag en taxi för att bli körd dit, men det visade sig att skolan var 2 gator i från så han sa att det var onödigt att jag tog taxin hahah. Så lyckades jag vandra fel X antal andra gånger....

Camden market får absolut inte missas. Sjukt cool marknad/affärer och massvis med mat ställen där du kan äta  för 30-40kr mat från alla världens hörn . inte heller Westfield shopping center som är som oxford street fast inomhus och inga turister. Så pubarna och restaurangerna kring SOHO och äta traditionell "sunday roast" får inte heller missas. Jag kan fortsätta skriva i några timmar till men nu får det räcka. Trivdes i alla fall jätte bra och skulle lätt kunnat bo kvar där.... Göteborg blev plötsligt så litet och tråkigt jämfört med London med sina 7,4 miljoner invånare!! 


// Magda



Kommentarer

Lämna gärna en kommentar :)

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0