Viktigt meddelande från Fässberg!!!

Jag har upptäckt att en viss modell av kombinationshäng-"lås" till skåp är väldigt lätta att öppna. Man knäcker koden på ca 5-10 minuter.

Testet har utförts hos 2 skåpsinnehavare, med skåpinnehavarnas tillstånd, samt att jag har verifierat att de verkligen är ägare till dessa 2 skåp, genom att de har fått öppna "låset" själv först för att jag ska veta att de verkligen är innehavare av skåpen. De båda använder samma modell av "låset".

Jag har bifogat en bild på "låset" (Ett tresiffrigt ABUS kombinationshäng-"lås"). Dessa "lås" är verkligen enkla att öppna, och jag avråder verkligen från att använda dessa "lås". Jag skulle rekommedera att ni byter till ett nyckellås.

Jag rekommederar inte att man använder kombinationshänglås över huvud taget. Det finns andra modeller med liknande brister som ovanstående modell, och som därför kan vara lika enkla att öppna.


Problemet är också att ni inte får ut något på försäkringen alternativt att självrisken blir högre ifall koden har knäckts av en obehörig, då det inte går att se att "låset" har öppnats på ett obehörigt vis. Däremot om man dyrkar upp ett nyckellås så bildas repor på stiften/skivorna inuti låset på ställen där nyckeln aldrig kommer åt, som visar att låset har blivit öppnat på ett obehörigt vis.

Att använda "lås" av typen som syns i den bifogade bilden är ungefär samma som att knyta ihop skåpet med ett snöre eller sätta en karbinhake över. Så lätta är dem "låsen" att öppna.

Jag har satt citationstecken runt ordet "lås", när jag talar om ovanstående ABUS-"lås", då man inte kan kalla dessa "lås" för lås, dessa "lås" kan liknas mer som leksaker.

Så slutkontentan är, att använd nyckellås, det är säkrast.





OBS: Vi har inte skrivit detta meddelande utan en elev på skolan  :P


Kommentarer

Lämna gärna en kommentar :)

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0