internationella kvinnodagen

 I dag den 8 mars är det den internationella kvinnodagen. I Sverige har vi kommit en bit på väg mot ett jämställt samhälle, men i många andra delar av världen kränks kvinnor rättigheter grovt.  Tillexempel som visa länder så får inte flickor gå i skolan utan bara killar, att män ska få arbeta ute och inte ta hand om barnen utan kvinnan ska vara hemma och laga mat, städa och ta hand om barnen. Och att man gifter bort flickor när dem är runt 11-15 till någon äldre man och som dem inte fåvara med att välja och det är inte jämställdhet!
Jag kommer ihåg när jag var i Marocko för några år sedan och så hade jag utsläppt hår, och då kom en person fram till oss och berättade att det var bäst att jag satt upp håret därför att utsläppt hår hade bara horor. Är det inte galet!
vi lever nu på 2000- talet och inte på medeltiden. Att kvinnor ska vara värda mindra än män är  inte acceptabelt, men vad ska man göra för att få det mer jämställt?
Jag läste om en hjälp organistation  i sydafrika som heter "Action Aid" , som hjälper flickor och kvinnor över hela världen. Att kvinnorna i de Afrikanska länderna kan få en möjlighet med ekonomisk stöd till tillexempel utbildning, tror jag är väldigt bra. Då kan kvinnorna visa att de är minst lika smarta och klarar av mer än bara laga mat och städa.
Sverige har kommit längre, men vårt samhälle är fortfarande inte helt jämstället. Tillexempel så får männen i många yrken högre lön än kvinnorna, men man ska kunna leva i ett land som man vet att man har det bra i utan att känna sig diskrimerad som kvinna och ha lite mindre pengar att leva för i månaden.
Jämställhet tycker jag är nog den vitktigaste frågan som behövs jobbas med. Att båda könen ska behandlas lika viktigt tycker jag. Visst är det självklart att män och kvinnor är olika och att vi därför bör öka förståelsen och respekten för våra olikheter, sträva efter att våra olika egenskaper blir jämställda



// Magda

Kommentarer

Lämna gärna en kommentar :)

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0